Smaller Default Larger

Przygotowanie roweru do sezonu

 

Zima jeszcze w pełni, niedługo jednak ustąpi miejsca tak bardzo wyczekiwanej przez wszystkich rowerzystów wiośnie. Niektórzy już sezon rozpoczęli, a może wcale nie skończyli ale większość czeka na upragnione ciepłe dni. Mamy więc idealny moment na pełny przegląd naszego roweru.

 

Zacznijmy od wyczyszczenia całego roweru. Spłukujemy  rower bieżącą wodą aby zszedł pozostały po jesiennych wojażach kurz i brud, następnie bierzemy gąbkę z płynem i myjemy dokładnie wszystkie jego elementy. Do regularnego czyszczenia roweru można zaopatrzyć się w specjalne szczotki do mycia i czyszczenia roweru.

 

 

   Łańcuch  (mycie lub wymiana)

 

Zanim zaczniemy czyścić łańcuch sprawdźmy najpierw w jakim stanie on jest i czy warto coś z nim robić czy po prostu kupić nowy. Najlepiej go zdjąć i zmierzyć suwmiarką odstępy pomiędzy sworzniami kolejnych kilku ogniw (para to ogniwo węższe i szersze, wymiar takiego ogniwa to 2,54 cm). Mierząc 10 ogniw suma powinna wynosić 25,4 cm-jeżeli jest więcej niż 25,9 łańcuch jest rozciągnięty. Dopuszczalna wartość wyciągnięcia to 1-2%. Jeśli z naszym łańcuchem jest ok. zabieramy się za jego mycie. Najlepiej robić to benzyną ekstrakcyjną lub użyć ekologicznych rozpuszczalników. Do słoika lub jakiegoś innego naczynia wlewamy rozpuszczalnik, zanurzamy w nim łańcuch i czyścimy szczoteczką ( np. starą szczoteczką do mycia zębów). Prawdopodobnie trzeba będzie wymienić rozpuszczalnik kilkukrotnie. Innym sposobem bez zdejmowania łańcucha jest zastosowanie specjalnej maszynki np. Weldtitle. Do zbiorniczka wlewamy rozpuszczalnik i zakładamy na łańcuch, kręcimy pedałami do tyłu tak długo aż uznamy, że jest wyczyszczony.

 

 

   Czyszczenie przerzutek i wielotrybu.   

 

Kaseta zębatek- po całym sezonie należy sprawdzić czy kasetę zębatek trzeba tylko wyczyścić czy może wymienić na nową. Zębatki podczas eksploatacji wyrabiają się, wycierają  i po jakimś czasie łańcuch zaczyna „przeskakiwać”.

 

Przerzutki to jeden z najważniejszych elementów napędu naszego roweru. Przerzutka przednia nie wymaga wielkich zabiegów, wystarczy ją tylko zdemontować, „wykąpać” w benzynie, ponownie naoliwić i założyć. Z przerzutką tylną natomiast jest trochę więcej zabawy gdyż jest bardziej rozbudowana. Przynajmniej raz do roku przydałoby się ją odkręcić od ramy, odłączyć od linek, wykąpać w benzynie i nasmarować.

 

Support – jeśli jest on na łożyskach, w zasadzie nic przy nim nie robimy, poza sprawdzeniem luzu, który sprawdzamy obejmując obiema rękami za korby i próbujemy nimi kiwać na boki, jeśli słychać stuki może okazać się konieczna regulacja supportu czy też wymiana łożysk. Podobnie postępujemy w przypadku gdy nasz support jest na tradycyjnych kulkach, ale dodatkowo przed jego sprawdzeniem powinniśmy go rozebrać i wyczyścić, później smarujemy stałym smarem.

 

 

   Hamulce

 

Im powinniśmy poświęcić więcej uwagi gdyż sprawne zatrzymanie roweru nie raz może przesądzić o naszym zdrowiu lub nawet życiu. Bezwzględną rzeczą jest sprawdzenie stanu klocków lub okładzin hamulcowych. Jeśli ramiona po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi (tzw. Piwotu) i posmarować go stałym smarem. Warto też zwrócić uwagę na stan pancerzy i linek.

 

 

   Linki

 

Sprawdzamy na całej długości czy pancerze i linki nie są uszkodzone (pozaginane),jeśli tak konieczna jest wymiana. Jeśli linki chodzą ciężko lepiej wymienić je razem z pancerzami.

 

 

   Amortyzator

 

Przesmarowania mogą potrzebować ramiona amortyzatora (golenie), które w okolicy uszczelki na każdym goleniu spryskujemy brunoksem (do amortyzatorów), następnie kilkukrotnie uginamy i wycieramy szmatką, Powtarzamy tą czynność dotąd, aż spod uszczelek przestanie wychodzić brud. Dobrze by było, gdybyśmy ten zabieg przeprowadzali przynajmniej raz na osiem godzin jazdy, tym samym przedłużymy jego żywotność i jego praca będzie o wiele przyjemniejsza.

 

 

   Koła i opony

 

 Koła to jeden z kluczowych elementów przeglądu. Mamy tu piastę. Po całym sezonie smar w piaście będzie miał kolor i konsystencję błota wiec nie będzie spełniał swojej funkcji. Piastę należy przynajmniej raz w roku przemyć benzyną i nasmarować. Warto także sprawdzić prawidłowe napięcie szprych. Sprawdzamy stan opon, bo to od nich w dużej mierze zależeć będzie jak rower trzyma się podłoża i jak często łapiemy „gumę”.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Sponsor strony

Nowe domeny w Active 24

Reklama

Patronat medialny